رواية مغامرات علعل وأصحابه
البارت الرابع
للكاتب المصري محمد مالك
جميع الحقوق محفوظة
علعل خائف بشدة : باه .. يعني الوحش مداخش يا رأفت ؟!
الوحش يزوم في وجة علعل
علعل : رحت بلاش يا علعل .. انا أسف والنبي .. أصل في دبانه كانت على وشك قولت أموتها عشان متضايقكش وانت عتاكل .. أبوس على يدك
علعل يلاحظ أن الوحش يسقط على الارض تدريجياً
الوحش حزين وغاضب أيضاً: حرام عليك ضعيت الفريسة من ايدي!
علعل يستعيد الثقة في نفسة من جديد : عشان تحرم تضحك ع الشباب يا كلب
الشباب يهللون فرحاً : هيه .. هيه
أحد الشباب : احنا متشكرين جداً يا كابتن
علعل : العف .. العف اصل مش أول مرة يعني أصارع وحوش .. ده أنا صارعت وحوش أكبر من ده مليون مرة والحمد لله كنت عنتصر عليهم ببخة واحدة
الشباب يفتحون الصندوق ويخلصون صديقهم من الاسر فيخرج من الصندوق شاب له ذيل وأذنين فأر وينظر الي الارض فيعتقد بان الوحش قد مات
الشاب : ده مات !! .. هو مين الشهم اللي عمل كده
هشام : اهو قدامك
الشاب : انت اللي نجدتني من الوحش ده ؟!
علعل : ايوه انا
الشاب :: طب أنا مش عارف اشكرك ازاي
علعل : لا شكر على واجب يا راجل .. أحنا شباب زي بعض وأي حد فينا ممكن يتعرض لموقف زي ده في أي لحظة
الشاب : انا متشكر جداً ( ثم يقبله في خده )
علعل : خلاص يابوي انت اكده عتقرم خدي !!
الشاب : شكرا يا جماعة
باقي الشباب : شكرا يا كابتن شكرا
علعل : العف .. العف
الشاب : يلا يا صحابي .. ندور على وحش غيره
علعل : بس خلي بالك لأحسن المرة الجاية محدش عارف ممكن ايه اللي يحصل
الشاب : لا متخفش .. سلاموا عليكم
علعل : سلام ورحمة الله وبركاته
الشاب : يلا يا جماعة
وبعد انصرافهم يقول رأفت
رأفت : ايه ده أول مرة أشوف راجل على هيئة فار!!
هشام : أومال عايز اللي يكون جوه مصيدة ز يدي ايه غير فار ؟!!
علعل : يا جماعة دي حبسته جوة المصيدة هي اللي عملت فيه اكده !! خلته يحس بنفس الشعور اللي بيحس بيه الفار وهو جوة المصيدة والشعور دواتي طفح على جتته وعياخد فترته ويروح
رأفت : أهو حلل سبب حالته ؟!
هشام : طبعاً مش خريج أداب قسم فلسفة !!
وفجأة يبدأ الرجل الوحش قي استعادة وعيه مرة أخري وبدأ يتحرك
علعل : باه .. ده عيتحرك يعني ؟!
رأفش : لا متاخدش في بالك .. دي الاعراض الجانبية بتاعة التركيبة
وفجأة ينهض الوحش ويقف مرة اخري على قدمية ويتوجه نحو علعل ويبدوا انه غير متزن في المشي
علعل : باه .. الحق يا رأفت .. ده قام ؟!
هشام : ما قالك يا علعل دي الاعراض الجانبية بتاعة الاختراع بتاعه
رأفت : بصراحه .. مش متأكد
علعل : مش متأكد كيف يا بوي ؟! .. مش أنت اللي أخترعت الهباب ده ؟ً!
ثم يتوقف الوحش امام علعل ويضع يده على أنفه وينظر ل علعل نظرة غضب
علعل متعجباً : لع بقي عاد .. مش موضوع أعراض .ز ده أكيد عنديه حساسية ضد فيروسات الكلاب
رأفت : جايز
الوحش : ايه اللي أنت عملته في مناخير يده ؟!
علعل : يابوي .. دي التسع شهور عدو !!
هشام : ياه .. دي مناخيره كبرت قوي!!
رأفت : ما عشان الكمية كلها اترشت عليه
الوحش : انت تقدر تطير الفريسة اللي كنت حسلك بيها ظوري ؟َ!
علعل : انت كنت ناوي تسلم بيها ظورك ؟!
الوحش : ايوة
علعل : طب احمد ربنا ان انا لحقتك في اخر لحظة .ز أصل بيني وبينك الخامة دي وحشة قوي في التسليك .. عتكلكع في ماسورة الهوا وتاجي عند الحجاب الحاجز وتعمل سدة ولا قدر الله ساعتها ممكن الماسورة دي تنفجر وتروح فيها
الوحش : اه .. بقي كدة ؟! طب انت بقي شكلك مبيكلكعش وبتسلك كويس .. يلا بينا
الرجل الوحش يرفع علعل من علي الارض
علعل : باه .. ايه اللي عتعمله يا وحش ؟!
الوحش : هاخدك أسلك بيك ظوري مكان الفريسة اللي طيرتها من ايدي
علعل : عقولك ايه .. نزلني تاني أحسنلك
الوحش يضحك بسخرية : هههههه .. ( ثم يضع علعل داخل الصندوق )
علعل : ايه ده ؟! .. عتعمل ايه ياض يا وحش ؟! انت عطحتني في الصندوق ولا ايه ؟!
الوحش : يااه .. د هانت فعلا وجبة هنية مليانه فيتامينات ومعادن
علعل : وجبه هنية ؟!! .. انتوا واقفين تتفرجوا عليا يا ولاد الكلب وانتوا اللي شورتوا عليا بالشورة المنيلة دي ؟!
رأفت : احنا هنقف نتفرج عليه ؟! ده الوحش فعلا ناوي ياكله
هشام : ما اديني بفكر أهوه
علعل : بسرعة يا أولاد الكلب .ز عيقفل الصندوق خلاص !!
رأفت : بسرعة يا هشام
هشام : مش عارف أتصرف ازاي !! .. بس لقيتها
رأفت : ايه ؟!
هشام : الشحات مبروك ساكن في نفس الشارع ده .. تعالي نوصله
رأفت : على رأيك .. هو الوحيد اللي هيقدر ينقذ علعل
هشام : طب ثواني يا علعل هنوصل نجيب الشحات مبروك نيجي
علعل : الشحات مبروك مين اللي عتجيبوهولي ؟!
رأفت : ما هو ده الوحيد اللي هيقدر يخلصك من الوحش ده يا علعل
علعل : ياعم الشحات مبروك ده منا ما يستعرض عضلاته يكون الوحش شرب عليا كيس فوار !!
هشام : متخفش يا علعل .. هنجيبوا ونجيلك بسرعة ... بس انت حاول تشغله يلا يا رأفت
علعل : أستني يا هشام .. خد يا رأفت .. يابوي مقادرش أصمد أكتر من اكده .. يارريتني ما كنت عملت راجل من الاول ... مالها النسوان يا بوي .. زي الفل .. يا بوي ده الصندوق عيتقفل خلاص .. اشهد ان لا اله الا الله .. واشهد ان محمدا رسول الله
ثم يغلق الوحش الصندوق ويزعق بصوت مرتفع ..
يتبع ....
يعني غريبه شويه
ردحذفC'est nul
ردحذف