رواية مغامرات علعل وأصحابه
البارت الخامس
للكاتب المصري محمد مالك
جميع الحقوق محفوظة
محطة القاهرة :ـ
المنظر العام : المحطة مزدحمة كعادتها بالناس ويوجد رجل قصير القامة يجلس على كرسي أمامه مكتب وفوق رأسه شمسية وبجواره يوجد حامل معلق عليه محلول جلكوز
ويأتي علعل وخلفة بعض الرجال الصعايدة يرتدون الجلباب والعمة حيث يجلسون على عربه كاروا تحمل هيكل خشبي لكشك مكتوب عليه من الواجهه الامامية ( علعل وهشام للحلاقة المودرن ) ويقوم بجر العربة رجل يرتدي بدلة سبور
علعل : بس أهنه يا شرشوب
شرشوب : أومرك يا علعل ( ثم يشد اللجام المربوط بالرحل الذي يجر العربة ويقول ) يس .. يس ( الرحل لا يتوقف )
شرشروب : واه نسيت !! .. ( ثم ينزل مسرعا من على العربة ويتوجه أمامه ويجلس علفى الارض ويكشف عن ستقيه قائلاً )
شرشوب : احماره عذبه وبدها تتجوز !!
الرجل مشمئزا ً : لا ( ثم يتوقف عن السير)
علعل متعجب بشدة
شرشوب : يلا يا رجالة مدلي الشك من فوق العربية .. ايدك معانا يا علعل يا واد عمي
علعل .. حاسب يا جدع انت وهو الخشبات لساهم طراي !!
ثم يضعوا الكشك على الرصيف
علعل : بس اكده .. جزاكم الله كل خير .. تعبناكم والله
ثم يخرج شرشوب ورقة وقلم ثم يقول ل علعل
شرشوب : دلوقيت كلمة السر اللي بينك وبين أبوك أطلعها أهنه .. عشان أبوك يعرف ان الامانه وصلتك
علعل : حاضر يا شرشوب
شرشوب : باه !! .. ههههههه .. كلمة السر اللي بينك وبين ابوك راس طور ؟! وماله اكده شعرياته واقفين وبفردة شنب واحدة كيف ما يكون في حفلة تنكرية ؟!!
علعل : متخافش انا عخليك كيف اللي في الصورة بالظبط
شرشوب : باه .. قالولك عليا طور ولا أيه ؟!!
علعل : قطع لسان اللي يقول عليك اكده .. لكن عشسان أبوي يتوكد ان الامانه وصلتني لازمن تكون كيف الرسمة دي بالظبط\
شرشوب : لا حول ولا قوة الا بالله .. ومين فيكم اللي أخترع الفكيره المطينية بطين دي ؟!!
علعل : متخافش لا انا ولا ابوي .. دا الواد جعلص
شرشوب : جعلص .. حانوتي البقر .. طب لما اشوفك يا جعلص الكلب
علعل : وعلى ايه .. روح وقله الامانه وصلت وخلاص
شرشوب : لا يابوي انا في عرضك ده كان أبوك يقتلني .. انت متعرفش تعب قد ايه لحد ما جمع الفلوس اللي عملك بيها الكشك ده .. ده لف جوامع المحافظة جامع جامع لحد ما بعيد عنك كانوا عيعملوله قضية
علعل : ازاي ؟!
شرشوب : انت عارف طبعا ان ابوك دخل موسوعة جينس بعد ما اكتشفوا ان دراعه اطول من سور الصين العظيم !!
علعل : ايوه .. يجي طوله اكده بناع مترين
شرشوب : سبحان الله .. خلقته عاد منقدرش نقول حاجة .. المهم في يوم راح جامع في حارة ضيقة والجامع ده كان في وشه طابونة عيش .. بالظبط المسافة بناتهم حوالي متر ولسوء حظه كان فيه طابور نسوان واقف .. فقعد قدام الجامع وراح فارد يده وعينك ما تشوف الا النور .. النسوان تصرخ والرجالة اتلمت وكانت مدعكة !!
علعل : وليه النسوان صرخت والرجالة انلمت ؟ً! الطابون شطبت ولا ايه ؟!
شرشوب : عقولك الحارة ضيقة وابوك ايدية طويلة وكان فيه طابور نسوان .. تقولي الطابونة شطبت ؟!
علعل : اه .. يعني صرخوا لما فرد ايده ؟!
شرشوب : عليك نور .. اكده تبقي فهمت
علعل : قول يا راجل اكده من الاول .. يبقي يده اكيد دخلت في السير ولا حاجة
شرشوب : سير ايه بس يا علعل ..يده دخلت في حته تاني خالص
علعل : حته تاني ؟!
شرشوب : ايوة يا علعل
علعل : يبقي اكيد دخلت في شنطة من الشنط
شرشوب : يابوي ده مفاهمش واصل .. شنطة ايه يا علعل عاد .. حد قال كان ابوك حرامي .. ابوك عياكلها بالحلال
علعل : اومال يعني يده عتكون دخلت فين بالظبط ؟!
شرشوب : تعالي وانا اقلك في ودنك
علعل يضحك .. هههههه .. تصدق انت قليل ادب ؟!
شرشوب : وانا مالي عاد ؟!
شرشوب : ع العموم ربك ستر
علعل : يا ابن الايه يا شمروخ .. طالع نمس كيف ولدك .. قةلي يا شرشوب .. الرجالة اللي اتلمت عليه دي عملتله حاجة ؟!
شرشوب : تعمل لمين يا عم ؟! ده لمهم كلاتهم في قفص وشحت حبتين طماطم وطار بيهم ع البيت ودخل على امك عاد فارد صدره وهو عيقول .. يا ام علعل .. واول ما امك سمعت صوته راحت طابرة عليه وقالتله نعميبن يا سيسد الرجالة .. فراح قالها .. خدي دول قبل ما يفرفطه واعملينا عليهم شوية كشك
علعل : طبعا .ز مش شمروخ وحش الصعيد
شرشوب : اومال كيف عايزني اروح واقله الامانه وصلت من غير ما يكون معايا كلمة السر ؟! انت عايزه يعمل عليا باميه ناشفة ولا ايه ؟!
علعل : انا لقيتك زعلت
شرشوب : ازعل يا عم بس ما اموتش .. قولي الشعريات لما يقفوا نقدروا ننيموهم تاني .. لكنت الشنب ده لما تطير منيه فردة .. هدخل كيف البلد وانا بفردة شنب واحدة؟!
علعل : متخافش انا حسشورلك التانية
شرشوب : ته .. اذا كان اكده يبقي ماشي .. وع العموم انا عارف الواد جعيص عمل اكده عشان ينتقم مني .. لكن مردودالك يا جعيص
علعل : وجعيص عينتقم منك ليه .. اسرقت منيه عين بقر وحشيته في صينية بسبوسة ؟!
شرشوب : لا عين بقر ولا عين جمل .. كل الحكاية ان من حوالي ست سنين كنا قاعدين على قهوة خروب اللي ع الجسر .. كنا عنلعب سيجه .. وفجأة نلاقي عربية مرسيدس سته متر وكام سنتي اكده سحبت فرامل قدامنا ونبص ياخوي نلاقي اتنين عاملين كيف باب المشرحة نازلين من العربية وجايين علينا
علعل : وبعدين ؟
شرشوب : واحد فيهم الخالق الناطق يوسف شاهين
علعل : يوسف شاهين المخرج بتاع السيما ؟!
شرشوب : ايوه .. سبحان الله .. صورة طبق الاصل منيه
علعل : ما يمكن يكون هو بعينه
شرشوب : لع .. مش هو
علعل : وعرفت ازاي عاد؟!
شرشوب : يوسف شاهين عيشرب سجاير امريكاني .. لكن ده كان عيلف سيجاره بفره وهو جاي علينا !
علعل .. اه .. وبعدين ؟
شرشوب : ميل علينا اكده وقال .. مين فيكوا اسمه جعيص حانوتي البقر ؟ .. راح جعيص قال انا .. فراح الراجل اللي معاه .. سبحان الله اهو التاني ده عاد الخالق الناطق حسن الاسمر
علعل : مايمكن التاني ده بقي عاد .. حسن الاسمر بذات نفسه !!
شرشوب : اهو ده بالذات مقدرش اتوه عنه واصل
علعل : كيف عاد ؟!
شرشوب : حسن الاسمر عنديه وحمه في قورته .. لكن ده الوحمه اللي عمده كانت في قفاه!!
علعل : ماشي يا شرشوب .. قال ايه التاني عاد ؟
شرشوب : قاله عايزينك تمثل فيلم
علعل : كانوا عايزين جعيص يمثل فيلم ؟!
شرشوب : ايوه لكن هو مرديش
علعل : ومرديش ليه .. هو حد يطول يكون الكوكب المعتم في السيما!!
شرشوب : اصل الدور بتاعه صعب قوي .. كان هيطلع جبل وينقذ بقرة من ايدين دب قطبي
علعل : وهو الدب القطبي ده كان خاطف البقرة ليه ؟!
شرشوب : على ما فهمت اكده .. انه كان غرضه دنئ بعيد عنك
علعل : باه .. حتي الدببه يا اولاد ؟ .. والفيلم ده كان اسمه يا شرشوب ؟!
شرشوب : كان اسمه .. بقرة وحانوتي في تربة الهوا
علعل : عشان كده اختاروا جعيص يمثل الدور ده .. عشان حانوتي بقر !!
شرشوب: ايوه .. المهم فضلت انا وراه عاد لحد ما اقنعته يقبل يمثل الدور .. ووافق وراح يمثل معاهم وبعد يومين لقيا جعيص جاي ومدلدل راسه في الارض .. فقلتله مالك يا جعيص .. كلوا عليك عرقك اباك ؟ .. فرحت لقيته كان يتخانق معاي وعم يزعق ويقول .. انت السبب .. انت السبب
علعل : السبب !! .. السبب في ايه عاد ؟!
يتبع ....
حلوة
ردحذفلو سمحت نزل اغتصاب شرعي البارت الثامن
لا في حاجة غلط اخر حاجة الجزء اللي فات كان الوحش اخد علعل والمفروض الجزء ده هينقذوه
ردحذفمن فضلك أكمل إغتصاب شرعي وبناتي للبيع
ردحذف