القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عرض مجاني

البارت الثالث

للكاتب المصري محمد مالك

جميع الحقوق محفوظة
ريم تنزل الي الشارع ولا تدري ماذا تفعل .. انها في بلاد غريبة .. ولا تعرف احدا فيها .. توجهت نحو احد محلات المحمول وطلبت من الشخص المسئول اجراء مكالمة دولية
ريم .. hi i want to call Egypt please
مرحبا .. عايزة اتصل بمصر من فضلك
الشخص .. Ok,
اتفضلي
ريم تتصل برقم المحمول الخاص بأمها والام ترد بصوت حزين جدا
ريم .. الو .. ايوا يا ماما انا ريم
الام .. ريم !! فينك يا بنتي من الصبح عمالين نتصل عليكي تليفونك مقفول ليه ؟!!
ريم .. صدقيني انا مش عرفة فين تليفوني اصلا !!
الام .. ايه اللي عملتيه دا يا ريم ؟!
ريم .. عملت ايه يا ماما ؟!!
الام .. انتي فعلا عملتي فيلم مش كويس ؟!!
ريم .. لا طبعا محصلش !!
الام .. محصلش ازاي بس ؟!! انا شفت الفيلم بنفسي وانتي اللي في الفيلم !! ازاي تعملي حاجة زي دي ريم ؟! ازاي انا مش قادرة اصدق !!
ريم .. بقلك مش انا يا ماما صدقيني !! وبعدين ازاي تتهميني بحاجة زي دي وانتي اكتر واحدة عرفة اخلاقي كويس !! انا لا يمكن اعمل حاجة زي ابدا
الام .. ما هو دا اللي هيجنني !! انتي مؤدبة وطول عمرك خجولة .. دا انتي بتتكسفي تغيري هدومك قدامي واسمي امك تقومي تعملي حاجة زي دي !!
ريم .. بقلك مش انا يا ماما ..والله العظيم ما انا .. الموضوع فيه حاجة غلط اكيد!! بس انا مش عرفة ايه الحكاية بالظبط وازاي دا حصل .. صدقيني انا مستغربة ومصدومة اكتر منك
الام .. يعني مش انتي يا بنتي اللي في الفيلم الملعون دا؟!
ريم .. والله العظيم ما انا .. انا لا اخلاقي ولا ديني يسمحولي اعمل حاجة زي دي ابدا !!
الام .. اومال ايه الحكاية طيب ومين اللي في الفيلم دي ؟!! اي حد هيتفرج عليه هيقول علطول ان البنت دي انتي وفعلا دا اللي حصل  ؟!!
ريم .. شفته .. وهي فعلا شبهي جدا !! بس مش انا صدقيني ..
الام .. انتي متعرفيش احنا عاملين ايه دلوقتي ؟! احنا زي اللي ماتلنا ميت !! ابوكي نقلوه علي العناية بعد ما شاف الفيلم دا ؟!
ريم .. هو عامل ايه دلوقتي ؟!
الام .. تعبان اوي يا بنتي .. ربنا يلطف بيه !!
ريم .. ياربي !! ايه اللي بيحصل دا ؟!!
الام .. انتي بتتكلمي منين ؟!
ريم .. بتكلم من الشارع .. احمد طردني يا ماما
الام .. طردك  ؟!!
ريم .. ايوا .. مش مصدق اني انا بريئة وقام رامي عليا يمين الطلاق وطردني برة البيت !
الام .. يا ساتر يارب !! احمد طلقك يا ريم ؟!
ريم .. ايوا طلقني يا ماما .. وانا دلوقتي في الشارع بقميص النوم والناس كلها بتبص عليا ومستغربة .. انا اتبهدلت اوي ومش عرفة اروح فين ؟! انا حتي مش معايا فلوس خالص !! من فضلك يا ماما دوري علي نمرة نانسي صحبتي هتلاقي نمرتها في الاجندة بتاعتي هي عايشة هنا في امريكا .. خليها تيجي تاخدني
الام .. حاضر يا بنتي قليلي انتي فين بالظبط عشان اقلها
ريم .. هقلك ماشي بس خليها تيجي بسرعة عشان انا في الشارع
وبعد ان تنهي ريم المكالمة يطلب الشخص المسئول ثمن المكالمة فتخبره ريم انها ليس معها نقود
ريم .. I have no money
انا مش معايا فلوس
الشخص المسئول يتعصب ويسبها ويطردها خارج المحل
وتنتظر ريم حوالي ساعة ثم تأتي سيارة ليموزين بيضاء يستقلها شخص وسيم اشقر ذو عينان زرقاوان يدعي سمير لتقف امامها ..
سمير .. مدام ريم ؟!
ريم .. مين حضرتك ؟!
سمير .. انا سمير جوز نانسي .. هي باعتاني لحضرتك عشان اخدك البيت عندنا .. اتفضلي اركبي
وتركب ريم السيارة وطوال الطريق ينظر اليها سمير نظرات غير طبيعية اثارت انتباها حيث كانت ترتدي قميص نوم قصير جدا يكشف عن ساقيها وكان سمير يختلص النظر لهما من حين لآخر وهي كانت تحاول طوال الطريق ان تغطيهما قدر المستطاع وتصل ريم الي منزل نانسي ويدعوها سمير للدخول
سمير .. اتفضلي يا مدام ريم
ريم مرتبكة بعض الشئ .. اومال فين نانسي ؟!
سمير .. وصلت مشوار صغير وحالا تيجي .. اتفضلي اقعدي البيت بيتك .. تحبي تشربي ايه ؟!
ريم .. لا شكرا .. بس من فضلك لو اي حاجة استر بيها نفسي !!
سمير .. اه ماشي . مع انك كدا افضل يعني !! ههههه
ريم لا تعلق وتكتفي بابتسامه صفراء
سمير .. ثواني هجبلك حاجة من هدوم نانسي .. خدي راحتك البيت بيتك
وتجلس ريم علي كنبه وتلاحظ وجود صور تحتوي علي مناظر خادشة للحياء معلقة علي الحائط في كل مكان بل وهناك تماثيل لرجال واناث بأوضاع ساخنه جدا منتشرة في انحاء المنزل .. ريم بدأت تقلق من روؤية تلك المناظر الصادمة وفجأة تسمع ضحك عالي يأتي من الطابق الاعلي حتي تري بعد ذلك الرجلان الامريكيان الابيض والاسود التي استيقظت ورأتهم بجانبها ينزلان من اعلي وبصحبتهما فتاتان شبه عارياتان وينظران الي ريم وكأنهما لا يعرفانها مطلقا وريم تنظر اليهم في دهشة ؟!!
ماذا حدث .. تابعوني والبارت التالي من الرواية الاكثر جرآة بعد قليل علي مدونتي ( مدونة مالك الزعيم )  .. تحياتي الكاتب والسيناريست المصري محمد مالك.
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

6 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق