القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية انا بنت مين 

البارت السابع

للكاتب المصري محمد مالك

سلسبيل .. انا بنت مين يا عصمت هانم ؟!!
عصمت .. انتي بتقولي ايه انتي بنتي انا طبعا
سلسبيل .. لا مش بنتك وبلاش تكدبي انا عرفت كل حاجة
عصمت .. عرفتي ايه ؟!!
سلسبيل .. عرفت اني مش بنتك وان ابويا مش ابويا .. قليلي انا بنت مين ؟!! قليلي ريحيني من ابويا وامي الحقيقيين ؟!!
عصمت .. انتي بنتي انا وهتفضلي بنتي انا ومحدش يقدر ياخدك مني ابدا يا سلسبيل فاهمه ؟!
سلسبيل .. خلاص يا ماما اهدي .. انفعلتي ليه اوي كدا ؟!! دا مشهد من الفيلم بتاعي قلت امثله قدامك اشوفك هتقتنعي بيا كممثلة وتصدقيني ولا لا .. بس الواضح انك صدقتيني يا عصمت واندمجتي معايا كمان
عصمت .. اغص عليكي يا سلسبيل بقي كدا ؟
سلسبيل تقبلها .. وحشتيني يا ست الكل
عصمت .. وانتي كمان .. خلصتي تصوير ؟
سلسبيل .. الحمد لله .. يارب بقي تعبنا يجي بفايدة ويعجب الناس
عصمت .. اكيد هيعجب الناس انتي ممثلة موهوبة .. اذا كنت انا صدقتك الناس مش هتصدقك ؟!!
سلسبيل .. يارب يا ماما الفيلم ينجح ويكسر الدنيا .. اما اروح بقي اغير هدومي واخد شاور عشان نتفرج مع بعض علي المونتاج بتاع الفيلم .
عصمت .. روحي يا قمر وانا هخلي الدادا تحضرلك العشا
وبعد ان تذهب سلسبيل تقول عصمت لنفسها..
عصمت .. وقعتي قلبي يا سلسبيل .. يارب يطلع كل كل الكلام دا كدب انا مستحملش موقف زي دا ابدا
ثم نري المجهول ويدعي ثروت يتقابل مع شخص اخر يدعي شعراوي
ثروت .. قلي بقي يا فتك هنعمل ايه في الورطة دي ؟!! اهو راسها والف سيف مش هتديني مليم واحد غير لما قلها الحقيقة كاملة
شعراوي .. خلاص يبقي دبور وزن علي خراب عشه .. مشوار بسيط ل عمام البنت ونعرفهم الحقيقة ويبقي هدينا عليها الدنيا دا غير الفضايح ليها ولبنتها ودول ناس معروفه وسط البشر
ثروت .. يا فالح انت .. واحنا لما نهد الدنيا عليها .. هنستفاد ايه احنا بقي ؟!! اه .. ومش بعيد عمام البت يسلمونا للشرطة وسين وجيم والبت جت ازاي والواد راح فين ونروح في ستين داهيه
ثروت .. طب هنعمل ايه ؟! خلاص نقلها الحقيقة ونخلص
شعراوي .. بس انا خايف من الخطوة دي .. الدنيا هتولع بسببنا وممكن ندفع تمن ده حياتنا .. انت ناسي اننا قبضنا التمن زمان بعد ما بدلنا الواد بالبت .. انت عارف اهل الواد شكلهم ايه .. اسهل حاجة عندهم القتل
ثروت .. حيرتني معاك ! امال عاونا نعمل ايه بالظبط ؟!!
شعراوي .. الموضوع ده عاوز تفكير بحيث اننا منظهرش في الصورة خالص وكأن الموضوع جه بالصدفه
ثروت .. خلاص .. طول عمرك بتفكر وانا بنفذ .. فكر وشوف هنعمل ايه شعرواي .. هفكر في حكاية ولا حكايات الف ليلة وليلة
ونعود الي عصمت حيث قامت بوضع مخدر ل سلسبيل في الطعام فنامت واحضرت طبيبة من معمل للتحاليل لسحب عينة من دم سلسبيل
عصمت .. تعالي يا نور نامت خلاص
نور تسحب العينة
عصمت .. النتيجة هتبان امتي ؟
نور .. يعني كمان يومين
عصمت .. خلاص هستني تليفونك
نور .. اطمني هتطلع بنتك ان شاء الله وربنا مش هيكسر بخاطرك ابدا طول عمرك واقفة جمب الغلبان
عصمت .. يارب يا نور .. دا انا لو سلسبيل مطلعتش بنتي انا هموت .. صدقيني هموت بجد
نور .. اطمني وقولي يارب
عصمت .. يارب
وبعد يومين الام وبنتها تجلس امام التلفاز وتري سلسبيل اعلان فيلمها يُعرض علي الشاشة فتطير فرحا
سلسبيل .. شايفة يا ماما .. اعلان الفيلم نزل اهوه .. انا اهوه ياماما ..
الام .. دايما منورة الشاشة يا عمري ..
وفجأة يرن موبيل عصمت والمتصل نور طبيبة المعمل ويبدوا انها تريد ان تخبر عصمت بنتيجة الفحص وتتغير معالم وجه عصمت ونري عليها القلق والتوتر
سلسبيل .. ماما تليفونك بيرن !!
عصمت .. ايه ..
سلسبيل .. ردي علي الموبيل !!
عصمت .. حاضر
وبيد مرتعشة تلاحظها سلسبيل تمسك المحمول وتجيب
ماذا حدث ؟ تابعوني والبارت الثامن .. تحياتي الكاتب والسيناريست المصري محمد مالك.
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق