لحظة ضعف
البارت الاول
للكاتب المصري محمد مالك
جميع الحقوق محفوظة
انا دنيا كريم عمري دلوقتي ٣٢ سنة .. معايا دبلوم زراعة .. اتجوزت من ١٢ سنه بأبن عمي حسام .. موظف في شركة الكهرباء .. بعد سنة بالظبط من جوازنا كنا طالعين راس البر عشان نصيف هناك وقتها انا كنت حامل في ٥ شهور .. المهم واحنا في الطريق حسام عمل حادثة بالعربية .. حادثة كانت جامدة اوي .. حصلة بسببها كسر في العمود الفقري وشلل رباعي وانا سقطت البيبي اللي في بطني وحصلي كسر مضاعف في دراعي اليمين ومن وقتها ولحد دلوقتي وحسام طريح الفراش .. عمل عمليات كتير وسافر برة كمان ومفيش فايدة .. لا قادر يحرك ايده ولا رجله ومن ساعتها وانا عايشة حياه صعبة اوي .. انا اكيد راضية بقضاء ربنا .. بس انا في الاول وفي الاخر ست زي اي ست نفسي بتروح لحاجات كتير ونفسي احس اني زوجة بجد مش مجرد خدامة لزوج عاجز عن الحركة !! .. صحباتي وجيراني نصحوني اني اطلق من حسام وان دا حقي .. بس انا دايما كنت برفض ومكنتش بسمعلهم وكنت بقول لنفسي كان ممكن انا اللي اكون مكان حسام دلوقتي ؟! بس لما كنت بقول كدا كانت مريم صحبتي الانتيم تقلي .. انتي لا قدر الله لو كنتي مكان جوزك دلوقتي كان زمانه اتجوز عليكي من اول يوم عملتي فيه الحادثة ؟! بس كنت برد عليها واقول .. لا يا مريم .. حسام ابن عمي اصيل ولا يمكن يعمل كدا ابدا .. وفي يوم قبل عيد الضحية بيومين طلعت انضف السندرة اللي بقالها سنين ما اتنضفتش .. وانا بنضف لقيت شنطة هاند باج صغيرة اول مرة اشوفها !! فتحت الشنطة عشان اعرف ايه اللي جواها لقيت صور قديمة ل حسام بس لاحظت في الصور انه واحدة غريبة كانت متصورة جنب حسام ؟! وبتجمعهم صور كتير كمان ؟! انا استغربت طبعا .. مين دي ؟! ببص لقيت جوة الشنطة ورقة مطبقة .. فتحت الورقة لقيتها عقد جواز عرفي ؟!! ايوا عقد جواز عرفي !! حسام جوزي وابن عمي طلع متجوز عليا عرفي وفي نفس السنه اللي انجوزنا فيها كمان ؟! انا كنت هتجنن لما شفت الورقة دي .. طرت بسرعة علي حسام عشان اسألة ايه حكاية الورقة دي ؟! لقيت حسام عيط فجأة واعترفلي انه كان متجوز من واحدة زميلته في الشغل عرفي!! وانه طلقها قبل الحادثة بيومين !! انا انهارت وقتها ومكنتش مصدقة .. بقي حسام اللي ضحيت بعمري وشبابة ووقفت جنبه في محنته طول السنين دي .. كان متجوز عليا عرفي ؟! المهم قعد يعيط وطلب مني اني اسامحة .. بصراحة صعب عليا .. وقلت لنفسي كفاية اللي هو فيه يا بت يا دنيا وسامحته رغم الالم والحسرة اللي جوا قلبي .. بس هاعمل ايه .. اللي حصل حصل ومادام طلقها وراحت لحالها خلاص .. حسام كان ليه اخ اصغر منه اسمه طارق .. كان عايش معانا في نفس البيت .. طارق خريج تجارة واشتغل في الكهربا زي اخوه .. طارق فرحة كان من يومين علي بنت اتعرف عليها في الجامعة وكان بينهم قصة حب جامدة اوي .. المهم بعد ما الفرح خلص وروحوا البيت انا صحيت في الفجر وكنت عطشانة جدا عشان كنا في الصيف والجو كان حر اوي .. قمت عشان اشرب .. واول ما خرجت للصالة ورحت ناحية التلاجة لمحت من شباك الصالة طارق ومراته .. ما هما سكنوا في الشقة اللي قصادنا .. كانوا بيضحكوا بصوت عالي اوي وزي ما يكونوا بيجروا ورا بعض .. فجأة لقيت مرات طارق تعبت من الجري وداخت ووقعت في الارض وطارق كمان تعب ونزل نام جمبها ع الارض .. انا لقيت نفسي من غير ما احس اتسحبت ناحية الشباك وفضلت ابص من وراه من غير ما يشوفوني ولا يحسوا بيا .. مش عارفة ليه عملت كدا ؟! المهم لقيت طارق كان بيداعب مراته وكان بيقلها كلام بصراحة فيه قلة ادب وهي كان مبسوطة جدا وبعد كدا ....؟! لا مش هينفع اكمل بصراحة .. اول ما شفت المشهد دا عرقت خالص وجسمي برد وارتعش وفضلت انهج جامد .. جريت علي اوضتي وحاولت اهدي نفسي من التوتر اللي كنت فيه .. وفي نفس الوقت كنت بلوم نفسي .. انا ليه سمحت لنفسي اني اشوف منظر زي دا ؟! .. المهم نمت جمب جوزي اللي كان طبعا نايم زي القتيل !! وحضنته جامد عشان اهدي ويحس بيا .. لكن للأسف محسش بيا خالص زي ايديه ورجلية اللي مكنش برضوا حاسس بيهم ؟! لحد ما نمت .. وتاني يوم اتصلت بصحبتي الانتيم وحكيتلها علي اللي حصل .. فقالتلي دي رغبه مُلحة جواكي .. حاجة غريزية كدا خارجة عن ارادتك !! انا طبعا استغربت من ردها عليا .. بس قلت بيني وبين نفسي ليه لا ؟! ما انا فعلا ست وصغيره في السن ونفسي اكيد اني اعيش لحظة زي اللي عاشها طارق مع مراته .. دي غريزة فعلا وربنا خلقها فينا .. منك لله يا مريم قلبتي عليا المواجع ؟!! .. المهم نزلت عند حماتي عشان احضر معاها الغد للعرسان .. وحماتي قالتلي طلعي الصينية لأخو جوزك ومراته .. قلت حاضر .. واخدت الصينية وطلعت بيها شقة طارق وخبطت الباب .. محدش فتح في وقتها خبطت تاني ومحدش رد عليا خالص .. قلت يمكن نايمين ولا حاجة .. المهم حطيت الصينية قدام الباب وانا نازلة لقيت الباب فتح ولقيت طارق بينده عليا .. انا لفيت ورجعتله لقيته زي ما يكون خارج من الحمام .. شكله كان بيستحمي .. فراح قالي .. معلش يا دنيا كنت بستحمي انا والموز بتاعتي !! وقعد يضحك .. انا اتكسفت بصراحة .. ورحت قايلاله مبروك ورحت مشيت لقيته نده عليا تاني .. وقالي .. بقلك ايه يا دنيا عجبك المنظر اللي انتي شفتيه من ورا الشباك امبارح ؟! انا لقيت الدنيا بتلف بيا فجأة ومكنتش قادرة انطق خالص بعد الجملة دي .. جريت بسرعة من قدامه علي شقتي .. دخلت اوضتي وقفلت عليا الباب وفضلت اعيط جامد .. وقتها كان حسام عند مامته تحت .. فجأة لقيت الباب بيخبط .. فتحت لقيت طارق قدامي .. قام واخدني في حضنه جامد .....؟؟؟!!!
الرواية كاملة بعد التفاعل والمشاركة في ٥ مجموعات .. تحياتي
#محمد_مالك
حلوة اوووي برافو👏👏👏👏👏
ردحذفهي روايه اغتصاب شرعي وقفت عند البارت التاسع ولا لسه في كماله ولو في هتنزل امته
ردحذفالبارت العاشر
حذفحلو كتييير
حذفحلوه جداا استمر..
ردحذففين الباقى
ردحذفروعة روعة
ردحذففين الباقي
ردحذف