القائمة الرئيسية

الصفحات

لم اُخلق من اجل شهوتك .. رواية للكاتب المصري محمد مالك

البارت الاول
دخلت عليه غرفة المكتب داخل قصره الفخم الواسع وقد حسمت امرها واخذت قرارها ووقفت امامه صامته تنتظر حتي يفرغ من قرآته لأحد الملفات الخاصة بشركته الكبري في مجال المقاولات ولكنها لم تمنع الرعشة التي تظهر عليها من الخارج والتي تحاول السيطرة عليها وبعد ان لمحها بطرف عينيه ترك القلم من يده ثم سألها بصوت غليظ وحاد يهز ارجاء المكان ويجعلها ترتعش اكثر ..
منير .. عزة !! في حاجة ؟!!
عزة بلسان متلعثم .. انا .. انا ..اااا
منير .. فيه ايه ؟!! اتكلمي
عزه .. طلقني يا منير
منير يندهش عند سماع تلك الكلمة يظن انه لم يسمع جيدا فيطلب منها ان تعيد ما قالت..
منير .. انتي قلتي ايه؟!!
عزة .. بقلك طلقني يا منير
منير تتغير معالم وجهه فجأة وتحمر عيناه وتشعان غضبا ثم ينهض من علي المكتب ويدنو منها في خطوات ثابته وبطيئة كشخص واثق من نفسه وفجأة يضحك بصوت عال ايضا اهتزت منه ارجاء المكان..
منير ..هههههههه .. تصدقي انك اول واحدة تتجرأ وتطلب مني الطلاق؟!!
عزة .. لأني خلاص جبت آخري ومش طايقة اقعد معاك ثانية واحدة
منير .. اها .. كرهتيني قصدك ؟!!
عزة .. جدا .. عشان كدا عاوزة اتطلق يا منير
منير .. حتي لو بتكرهيني دا مايديكيش الجرأة انك تطلبي الطلاق من منير شرف الدين .. انتي عرفة مين منير شرف الدين ؟!!
عزة .. عرفة .. انسان مستبد وظالم بيحكم بالحديد والنار والكل بيخاف منه ويعمله الف حساب لأنه مبيخفش من حد حتي ربنا
منير .. وانتي مش خايفة مني ؟!!
عزة .. انا خلاص مبقتش اخاف منك .. هتعمل ايه فيا اكتر من اللي عملته وبتعمله .. اتجوزتني من ٧ سنين بالاكراه وانا بنت صغيره معرفش غير اللعب وبس حتي مكنتش لسة وصلت للبلوغ ولان ابويا الشيخ صلاح كان خايف علي نفسه وعلي امي واخواتي لا تؤذيهم وافق يجوزني ليك وانا عمري ١٢ سنه وطول الفتره دي بتعاملني اسوأ معاملة .. اهانة وتوبيخ بدون سبب .. ضرب ليل ونهار وكأني جارية عندك .. حرمتني من التعليم ومن زيارة اهلي .. حتي لما ربنا اداني ابن قتلته بقسوتك وقلبك الحجر فضلت تضربه وتعذبه وهو عنده اربع سنين عشان يسمع كلامك بالعافيه ونسيت انه طفل وصعب يفهم انت عايز ايه لحد ما مات في ايديك .. خلاص اتعودت ان الكل يقلك نعم وحاضر وينفذ اوامرك بدون نقاش ومبقتش تفرق من كبير وصغير .. عاقل او غير عاقل
منير .. برافو .. وايه كمان ؟!!
عزه .. طلقني يا منير
منير .. بتكرريها تاني ؟!! انتي نسيتي ان منير شرف الدين هو اللي لوحده يقرر يتجوز مين وامتي او يطلق مين وامتي !!
عزة .. دا كان زمان .. لكن انا دلوقتي مش خايفة منك .. وهتطلقني سواء بإرادتك او غصب عنك
منير يشتد غضبه .. بقي كدا؟!!
عزة .. انت انحوزتي ليه ؟!! ليه قبلت انك تتجوز بنت عمرها ١٢ سنة وانت عمرك وقتها ٥٠ سنه !! ايه اللي عجبك فيا؟!!
منير .. جسمك .. خطير .. حاجة كدا متتوصفش ..وانا محتاج واحدة قطقوطة زيك عشان تدلعني
عزة .. اكيد وابوكي الشيخ صلاح عارف بده .. حكم انا صريح وبعرف كل واحد انا متجوز بنته ليه .. يعني مثلا عندك الحج عماد انا انجوزت بنته عشان مخها كبير وتفكيرها عالي واستفدت منها كتير في شغلي .. ورباب بنت انتصار الرقاصة بنت دلع وعندها مواهب وامكانيات تخلي اجدعها شنب يركع تحت رجليها رجليها ودي نفعتني كتير في شغلي اللي من تحت الطربيزة .. اما انتي بقي يا قمر انا جايبك لمزاجي واوعدك اني اول ما هقرف منك هطلقك وهرميكي زي الكلب في الشارع
عزة .. خليك راجل وطلقني .. انا مش عاوزة اعيش معاك يا بارد
منير .. هههههه .. راجل !! اذا مكنش انا منير شرف الدين اللي بتتهزله الدنيا كلها والكل بيتلبش في جلده اول ما يشم ريحة البرفان بتاعي ويعرف اني جاي من ناحيته .. يبقي مين الراجل ؟!! الشيخ صلاح !!
عزة .. ملكش دعوة بأبويا
منير .. عايزة تطلقي ؟!،
عزة .. ايوه وحالا
منير .. وهو كذلك ما دام اتجرأتي وطلبتي طلب زي ده .. انا مش هكسفك .. انتي طالق يا عزة
عزة تفرح وتتنفس الصعداء
منير .. خلي الشيخ صلاح يجيلي انهارد بعد العشا ويجيب معاه اختك منال
عزة .. منال !! ليه ؟!!
منير .. عشان هتبقي مراتي انهاردة .. حكم انا محتاج بنت بنوت لسة خام تحل محلك واختك بصراحة صاروخ
عزة .. انت بتقول ايه؟!!
منير .. بقول اللي سمعتيه ولو جت العشا وابوكي مجاش .. انتي عرفة انا ممكن اعمل ايه.. بره .. اطلعي برة
عزة .. ترتعش ثم تخرج وقد اصابتها الحيرة والقلق
تري ماذا حدث بعد ذلك؟!!
القصة شيقة واحداثها مثيرة فلا تدعها تفوتك .. تحياتي محمد مالك.
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات